[egyebek] Fwd: itadokt-klub

Papp György papp.gyorgy at verespg.hu
2017. Ápr. 27., Cs, 09:01:01 CEST


---------- Forwarded message ----------
From: Endre Szkárosi <szkarosi.ronai at gmail.com>
Date: 2017-04-26 7:49 GMT+02:00
Subject: itadokt-klub
To: Giampaolo Salvi <salvi.giampaolo at btk.elte.hu>


ITADOKT klub

*május 8-án, pénteken 15 óra*

*ELTE BTK Olasz Tanszék*

1088 Budapest, Múzeum krt. 4/c

Kardos-terem (C/328)





*Rosa Maria Marafioti*

*“Autonomia” e valore “etico” dell’arte*

*Croce su Hölderlin e Mann*



“Filosofo della libertà” Benedetto Croce lo è stato per almeno tre motivi:
per aver elaborato una profonda concezione teoretica della libertà, per
essersi opposto con i suoi scritti al totalitarismo in generale e alla
dittatura fascista in particolare, per aver “liberato” le forme dello
spirito dalle loro inappropriate definizioni tradizionali, rivendicandone
l’autonomia. Il concetto crociano della libertà come idea guida e criterio
di giudizio della realtà rende possibile e al contempo necessaria la difesa
di un’arte che, sebbene autonoma, sia dotata di un profondo valore etico.
In nome di quest’arte Croce critica la *Hölderlin-Renaissance* di inizio
Novecento, che gli appare come il simbolo della “malattia morale” che
avrebbe condotto alla seconda guerra mondiale, e dedica la sua *Storia
d’Europa* a Thomas Mann, come lui capace di distinguere la patria autentica
da uno Stato asservito a una folle politica di potenza. Nell’odierna
società multietnica e multiculturale, dove non solo il concetto di
“nazione”, ma persino quello di “Europa” sembra aver smarrito il suo
significato, l’insegnamento di Benedetto Croce può costituire l’esempio di
una fedeltà a se stessi capace di aprirsi al dialogo con l’altro, in nome
della formazione di una civiltà nuova e più ricca.



Parole chiave: libertà, arte, morale, dittatura, Europa







*Scheau Bernadett*


*Kettős portré: Kép és képzet **Valóságábrázolás Michelangelo Antonioni
Nagyítás című művében*



Antonioni 1966-os alkotásával új utakat nyit meg mind saját munkássága
terén, mind az olasz filmek világában. Nemzetközi együttműködés keretében
forgatott filmjei távol állnak a neorealista szemlélet utóképeitől, mind a
társadalom egyes csoportjainak hűvös ábrázolásától. Új filmjei főszereplői
rendelkeznek a képességgel, hogy saját sorsukat kiemeljék a környezetük
meghatározottságaiból, és szilárd véleményt formálva álljanak ki a számukra
igaznak vélt tények mellett. Mi több, bizonyítsák is ezt.

A Blow up-ban (Nagyítás) az erre tett kísérlet során a néző a főszereplő
Thomassal együtt a valóság kétes megragadhatóságának hálójában vergődik
mindaddig, míg a korábban bizonyítóerejűnek vélt fókuszpont önmagában
értelmét nem veszti, és kusza foltok összességévé nem alakul.

Ez a fordulat az, mely a film értelmét vitatottá teszi, és felhívja a
figyelmet a valóság képlékenységére, aminek gyökerei saját felfogásunkban
is keresendők.





*N E   H A G Y D   K I !*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://almos.verespg.hu/pipermail/egyebek/attachments/20170427/51469701/attachment.html>


További információk a(z) Egyebek levelezőlistáról